Bohaterem 71. odcinka Edugadek jest Michał Szumiński, wykładowca w Wyższej Szkole Europejskiej im. Józefa Tischnera w Krakowie. Prowadzi projekty ze studentami Politechniki Poznańskiej. Rozpoczynał jako trener szkoleń stacjonarnych (ponad 6000 godzin doświadczenia), tworząc ponad 150 szkoleń eLearningowych, organizując i prowadząc ponad 200 sesji online (webinariów) oraz zarządzając platformą eLearningową. Obecnie w ramach swojej działalności – 4education, tworzy i konsultuje zagadnienia związane z obszarem L&D – doradza w zakresie narzędzi, tworzy szkolenia eLearningowe oraz prowadiszkolenia stacjonarne oraz online. Prowadząc zajęcia kieruje się mottem: „Proste, gdy już wiesz” – przekazując informacje używa prostego języka, w przyjaznej atmosferze i atrakcyjnej wizualnie formie.

A o czym będzie w samym odcinku?
- Czym się różni edukacja zdalna od e-learningu?
- Jakie błędy najczęściej popełniają osoby zajmujące się edukacją zdalną?
- Gdzie szukać w sieci informacji o tym, jak na przykład angażować w edukację zdalną młodszych uczniów?
- Jak uniknąć zoom-bombingu, czyli rajdów na e-lekcje?
- W jaki sposób nauczyciel może przygotować swoich uczniów do korzystania z edukacji zdalnej, e-kursów i uczenia się przez całe życie?
- Czy w ogóle da się przygotować kogoś do Lifelong Learningu?
- Jak dyrektor może wesprzeć nauczycieli, którzy najsłabiej radzą sobie z prowadzeniem lekcji w trybie edukacji zdalnej albo ze stosowaniem technologii w klasie?
- Czy narzędzia do e-learningu i edukacji zdalnej dużo kosztują?
- Czego wciąż chciałby się nauczyć Michał Szumiński?
- Od czego ma zacząć nauczyciel, który chce stworzyć własny kurs e-learningowy?
Poniżej przygotowane przez Michała Szumińskiego linki do materiałów i zasobów poświęconych e-learningowi:
Jakich narzędzi używać?
– Platforma – Canvas – darmowy (https://www.instructure.com/), Moodle (Przy wykupieniu hostingu, u wielu dostawców, jest możliwość dogrania Moodla jako dodatku).
– Narzędzie do spotkań online – Big Blue Button – darmowy i ma opcje breakout room (podpokoje) (https://bigbluebutton.org/), ZOOM – 13.99€, ale może być to też Google Meet, Microsoft Teams, Clickmeeting.
– Nagrywanie video – OBS (https://obsproject.com/) – darmowy i korzysta z tego pół świata, włącznie z osobami, które streamują. Można streamować na żywo do niepublicznego linku na YouTubie, gdzie mogą w nim być tylko osoby, które mają ten link (jako streaming niepubliczny)
– Montaż video – Shotcut (https://shotcut.org/), Olive (https://www.olivevideoeditor.org/), DavinciResolve (darmowy profesjonalny program do obróbki video), https://www.blackmagicdesign.com/products/davinciresolve/).
– Ankiety – https://doodle.com/
– Praca wspólna na dokumencie – Google docs
– Praca na żywo w podgrupach (kolaboracja) – Miro (https://miro.com), Mural (https://www.mural.co/).
– Nagrywanie dźwięku – Audacity (https://www.audacityteam.org/)
Gdzie szukać wiedzy?
– Grupa na fb: Elearning Robię (https://www.facebook.com/groups/eLearningRobie/)
– Grupa na fb: Trener Trenerowi Trenerem (https://www.facebook.com/groups/trenertrenerowi/)
– Letnia Szkoła Elearningu – Piotr Peszko, 2edu (https://2edu.pl/lse/ – 2018 – Podstawy, 2019 – eLearning korporacyjny, 2020 – w trakcie)
– Webinary – Marta Eichstaedt (https://www.webcomm.eu/)
– Jak prowadzić – Edyta Paul (Futuryści, 12 filmików np. Jaką platformę wybrać, Ćwiczenia na wirtualne tablice, Jak prowadzić warsztaty na ZOOMie itd. ) https://www.youtube.com/channel/UCNMlVU1yDOkTD34gOywX__w/featured
– Udemy – 50 mln użytkowników, szkolenia z każdego tematu (https://www.udemy.com/)