Odcinek 50 – Wiesia Mitulska, czyli żywy dowód na to, że się da

EduGadkom „stuknęła” Pięćdziesiątka. W jubileuszowym odcinku, poświęconym ocenianiu bez ocen i ogólnoszkolnym oraz klasowym projektom, naszą rozmówczynią jest Wiesława Mitulska. Wiesia jest nauczycielką klas 1-3 w Szkole Podstawowej w Słupi Wielkiej, specjalistką edukacji wczesnoszkolnej i terapii pedagogicznej. Od wielu lat pracuje z dziećmi bez ocen i podręczników według autorskiego programu Ruch, zabawa, nauka. Od pierwszej klasy pokazuje dzieciom, w jaki sposób nowoczesne technologie, programowanie i kodowanie mogą pomagać w pracy projektowej, w procesie uczenia się  i rozwiązywania problemów. Nasza rozmówczyni należy do grupy Superbelfrzy RP, współpracuje z Centrum Edukacji Obywatelskiej w zakresie wprowadzania oceny kształtującej oraz prowadzi blog edukacyjny mamywplaniekodowanie.blogspot.com.
Przed samą rozmową zapraszamy do dołączenia do akcji „Wigilia bez plastiku”, zaproponowanej przez Joannę Gadomską, nauczycielkę biologii i autorkę bloga „biologia z blondynką”. W Skrzynce z narzędziami Agnieszka Halicka poleci nam narzędzie Polypad przydatne m.in. w nauce matematyki. W podsumowaniu rozmowy poruszamy też kwestię wyników egzaminów PISA, zapraszamy naszych słuchaczy do nadsyłania swoich poleceń do odcinka Smackdown oraz nadsyłania nagrań z wypowiedziami swoich nauczycielskich dzieci.

Wiesława Mitulska

A o czym rozmawiamy w tym odcinku?

  • Gdzie można na co dzień znaleźć naszą  rozmówczynię?
  • Jakie były efekty eksperymentu przeprowadzanego przez Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, a dotyczącego nauczania bez stawiania ocen, w którym wzięła udział Wiesia?
  • Co daje porzucenie podręczników? Na co wtedy mamy czas?
  • Dlaczego rezygnując z ocen nie powinniśmy ich zastępować przyznawaniem ekwiwalentów oceny?
  • Na czym polega praca metodą projektu z małymi dziećmi?
  • Jak wygląda ustalanie tematyki projektu z uczniami?
  • Jaki może być efekt projektu i jaka jest rola nauczyciela podczas pracy uczniów przy projekcie?
  • Jak się ma realizowanie projektów do podstawy programowej?
  • Czy szkoła powinna uczyć dzieci jak się uczyć?
  • Jaka była geneza projektów ogólnokszolnych, realizowanych w szkole Wiesi?
  • Czy starsi uczniowie potrafią współpracować z maluchami przy realizacji projektu?
  • Jak wygląda „dzień projektowy” dla całej szkoły i czy ósmoklasiści w połączeniu z uczniami klasy pierwszej to dobry pomysł?
  • Jak reagują rodzice na pracę bez podręczników i bez ocen sumujących?
  • Jaki sposób na pracę z rodzicami ma nasza rozmówczyni?
  • Skąd rodzic wie, że (i jak) jego dziecko się uczy, jeśli w dzienniku nie ma ocen sumujących?
  • Jak wygląda pamiątka z całorocznej pracy dziecka w klasie?
  • Skąd Wiesia bierze inspiracje do swojej pracy?
  • Co się  wydarzyło po dwutygodniowej wizycie studyjnej w zagranicznych szkołach Montessori, Waldorfskich itd?
  • Co można znaleźć na blogu mamywplaniekodowanie?
  • Jaką moc mają nauczycielskie słowa?

Linki do materiałów związanych z odcinkiem: