Ten odcinek zawiera nagranie pierwszej części panelu dyskusyjnego „live”, zorganizowanego w ramach akcji #Zadajęzesensem w ostatni czwartek. W dyskusji udział wzięli, w kolejności występowania:
- Marcin Zaród, nauczyciel i rodzic, współinicjator kampanii #Zadajęzesensem, redaktor EduGadek, członek grupy Superbelfrzy RP, koordynator Tarnowskiej Akademii Nauki;
- Jarek Kania, rodzic, podcaster, twórca podcastu i fanpage Ojcowska Strona Mocy;
- Vitia Bartosova-Hoffman, nauczyciel i rodzic, ambasadorka kampanii #Zadajęzesensem, członkini grupy Superbelfrzy RP;
- Jacek Ścibor, nauczyciel i rodzic, założyciel grupy Superbelfrzy RP, współpracownik Centrum Mistrzostwa Informatycznego, były redaktor naczelny kwartalnika „TIK w Edukacji”';
- prof. Lech Mankiewicz, twórca polskiej wersji językowej Akademii Khana, pracownik Centrum Fizyki Teoretycznej Polskiej Akademii Nauk, członek grupy Superbelfrzy RP.
- Z powodów technicznych lub organizacyjnych w panelu nie wzięły udziału Jolanta Okuniewska, finalistka Global Teacher Prize z Olsztyna i członkini grupy Superbelfrzy RP, Zyta Czechowska, Nauczyciel Roku 2019, współautorka bloga specjalni.pl i członkini grupy Superbelfrzy RP oraz Anna Sowińska, popularyzatorka Planu Daltońskiego i współautorka podcastu „Od nauczania do uczenia się”, a w drugiej części, którą wyemitujemy za tydzień, dołączyła Marta Florkiewicz-Borkowska, Nauczyciel Roku 2018, liderka projektu „Słowa Krzywdzą” oraz „Pożeracze Smutków” oraz członkini grupy Superbelfrzy RP.

Lista kwestii podniesionych przez poszczególnych mówców:
Marcin Zaród
- otwarcie panelu,
- praca zdalna w pierwszych dniach po zamknięciu szkół,
Jarek Kania
- sytuacja z perspektywy rodzica,
- czy każdy nauczyciel myśli, że jego przedmiot jest najważniejszy?
- eksperyment, w którym wszyscy uczestniczymy,
- czego konkretnie oczekują nauczyciele?
- problem w braku relacji i chęci zrozumienia sytuacji ucznia,
Vitia Bartosova-Hoffman
- jak wygląda sytuacja nastolatków,
- uczniom brakuje kontaktu,
Marcin Zaród
- czy każde zadanie „z sensem” w zwykłych warunkach ma sens w czasie epidemii,
- czy nauczyciele na pewno pozwalają uczniom rozwijać pasje,
Jacek Ścibor
- system nie jest przygotowany na zdalne nauczanie,
- trzy sfery uczestników – nauczyciele – rodzice – uczniowie,
- co mają robić nauczyciele zdaniem MENu,
- co zrobić kiedy w domu jest jeden laptop, pracujący rodzic i trójka dzieci
prof. Lech Mankiewicz
- brak systemowego spojrzenia na sytuację,
- kiedy miała miejsce tranzycja w kierunku e-learningu w szkołach na świecie,
- każdy kryzys to zagrożenie i nadzieja,
- co w tej sytuacji jest najważniejsze,
- jak znaleźć równowagę opartą o rozpoznanie potrzeb i możliwości,
- jak konkretnie nauczyciel może pomóc uczniom na początkowym etapie zdalnej edukacji,
- jak dbać o relacje?
- kto jest winny, a kto nie jest winny, tej sytuacji,
Jacek Ścibor
- kilka pomysłów prosto od praktyka e-learningu,
- komórka – cichy bohater czasu epidemii i szkolny wróg czasu pokoju,
- pomysł na współpracę nauczycieli na poziomie szkoły i czego to wymaga,
- wszyscy się teraz uczą – nauczyciele także
Jarek Kania
- podsumowanie z perspektywy rodzica,
- kwestia zaufania pomiędzy interesariuszami zdalnej edukacji,
- czy polska szkoła uczyła samodzielności i samodzielnego myślenia oraz co z tego wynikło,
- co mogą zrobić rodzice, a co mogą zrobić nauczyciele.
Poniżej zapis wideo całości live’u bez skrótów, w tym także druga część rozmowy z Martą Florkiewicz-Borkowską.
Linki do odcinka:
Adres kanału youtube’owego, na którym odbywają się interaktywne sesje live Tarnowskiej Akademii Nauki dla uczniów klas 4-8 szkoły podstawowej. Od poniedziałku do piątku od 11.00 do 12.30. Zapraszamy uczniów z całej Polski. Sesje prowadzi Marcin Zaród, Nauczyciel Roku 2013, współtwórca EduGadek i członek grupy Superbelfrzy RP. www.bit.ly/TarnowskaAkademiaNauki
Adres strony facebookowej Tarnowskiej Akademii Nauki: www.bit.ly/tannafacebooku