Odcinek 58 – Rzeczy ważne i ważniejsze, czyli nauczanie w czasie epidemii. Panel mówców: Jarek Kania, Vitia Bartosova-Hoffman, Jacek Ścibor, prof. Lech Mankiewicz, Marcin Zaród. Część 1.

Ten odcinek zawiera nagranie pierwszej części panelu dyskusyjnego „live”, zorganizowanego w ramach akcji #Zadajęzesensem w ostatni czwartek. W dyskusji udział wzięli, w kolejności występowania:

  • Marcin Zaród, nauczyciel i rodzic, współinicjator kampanii #Zadajęzesensem, redaktor EduGadek, członek grupy Superbelfrzy RP, koordynator Tarnowskiej Akademii Nauki;
  • Jarek Kania, rodzic, podcaster, twórca podcastu i fanpage Ojcowska Strona Mocy;
  • Vitia Bartosova-Hoffman, nauczyciel i rodzic, ambasadorka kampanii #Zadajęzesensem, członkini grupy Superbelfrzy RP;
  • Jacek Ścibor, nauczyciel i rodzic, założyciel grupy Superbelfrzy RP, współpracownik Centrum Mistrzostwa Informatycznego, były redaktor naczelny kwartalnika „TIK w Edukacji”‚;
  • prof. Lech Mankiewicz, twórca polskiej wersji językowej Akademii Khana, pracownik Centrum Fizyki Teoretycznej Polskiej Akademii Nauk, członek grupy Superbelfrzy RP.
  • Z powodów technicznych lub organizacyjnych w panelu nie wzięły udziału Jolanta Okuniewska, finalistka Global Teacher Prize z Olsztyna i członkini grupy Superbelfrzy RP, Zyta Czechowska, Nauczyciel Roku 2019, współautorka bloga specjalni.pl i członkini grupy Superbelfrzy RP oraz Anna Sowińska, popularyzatorka Planu Daltońskiego i współautorka podcastu „Od nauczania do uczenia się”, a w drugiej części, którą wyemitujemy za tydzień, dołączyła Marta Florkiewicz-Borkowska, Nauczyciel Roku 2018, liderka projektu „Słowa Krzywdzą” oraz „Pożeracze Smutków” oraz członkini grupy Superbelfrzy RP.

Lista kwestii podniesionych przez poszczególnych mówców:

Marcin Zaród

  • otwarcie panelu,
  • praca zdalna w pierwszych dniach po zamknięciu szkół,

Jarek Kania

  • sytuacja z perspektywy rodzica,
  • czy każdy nauczyciel myśli, że jego przedmiot jest najważniejszy?
  • eksperyment, w którym wszyscy uczestniczymy,
  • czego konkretnie oczekują  nauczyciele?
  • problem w braku relacji i chęci zrozumienia sytuacji ucznia,

Vitia Bartosova-Hoffman

  • jak wygląda sytuacja nastolatków,
  • uczniom brakuje kontaktu,

Marcin Zaród

  • czy każde zadanie „z sensem” w zwykłych warunkach ma sens w czasie epidemii,
  • czy nauczyciele na pewno pozwalają uczniom rozwijać pasje,

Jacek Ścibor

  • system nie jest przygotowany na zdalne nauczanie,
  • trzy sfery uczestników – nauczyciele – rodzice – uczniowie,
  • co mają robić nauczyciele zdaniem MENu,
  • co zrobić kiedy w domu jest jeden laptop, pracujący rodzic i trójka dzieci

prof. Lech Mankiewicz

  • brak systemowego spojrzenia na sytuację,
  • kiedy miała miejsce tranzycja w kierunku e-learningu w szkołach na świecie,
  • każdy kryzys to zagrożenie i nadzieja,
  • co w tej sytuacji jest najważniejsze,
  • jak znaleźć równowagę opartą o rozpoznanie potrzeb i możliwości,
  • jak konkretnie nauczyciel może pomóc uczniom na początkowym etapie zdalnej edukacji,
  • jak dbać o relacje?
  • kto jest winny, a kto nie jest winny, tej sytuacji,

Jacek Ścibor

  • kilka pomysłów prosto od praktyka e-learningu,
  • komórka – cichy bohater czasu epidemii i szkolny wróg czasu pokoju,
  • pomysł na współpracę nauczycieli na poziomie szkoły i czego to wymaga,
  • wszyscy się teraz uczą – nauczyciele także

Jarek Kania

  • podsumowanie z perspektywy rodzica,
  • kwestia zaufania pomiędzy interesariuszami zdalnej edukacji,
  • czy polska szkoła uczyła samodzielności i samodzielnego myślenia oraz co z tego wynikło,
  • co mogą zrobić rodzice, a co mogą zrobić nauczyciele.

Poniżej zapis wideo całości live’u bez skrótów, w tym także druga część rozmowy z Martą Florkiewicz-Borkowską.

Linki do odcinka:

Adres kanału youtube’owego, na którym odbywają się interaktywne sesje live Tarnowskiej Akademii Nauki dla uczniów klas 4-8 szkoły podstawowej. Od poniedziałku do piątku od 11.00 do 12.30. Zapraszamy uczniów z całej Polski. Sesje prowadzi Marcin Zaród, Nauczyciel Roku 2013, współtwórca EduGadek i członek grupy Superbelfrzy RP. www.bit.ly/TarnowskaAkademiaNauki

Adres strony facebookowej Tarnowskiej Akademii Nauki: www.bit.ly/tannafacebooku

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *