Ten odcinek zawiera opis 10 sposobów na zaangażowanie uczniów na lekcji zdalnej (i nie tylko). Impulsem do jego nagrania był fakt, że to właśnie problemy z motywacją ucznia do aktywnego uczestnictwa w e-lekcjach nauczyciele wymieniają jako jedną z kwestii, która spędza im sen z powiek podczas edukacji zdalnej. Tym razem rozmawiamy ze sobą, bez „pomocy” gościa, dzieląc się praktycznymi pomysłami, sprawdzonymi w ciągu ostatniego roku. Przypomnijmy, obaj twórcy EduGadek, czyli Jacek Staniszewski i Marcin Zaród, są czynnymi nauczycielami z ponad dwudziestoletnim stażem (w tym rocznym stażem prowadzenia e-lekcji). Jacek jest nauczycielem historii, a Marcin uczy angielskiego i wychowania fizycznego. Jacek dodatkowo dzieli się swoją wiedzą na zajęciach z przyszłymi nauczycielami. Odcinek ten to także ciekawy przykład wymiany dobrych praktyk i tzw. „ping-ponga” pomysłów, do czego i Was zachęcamy.
Pamiętajcie, że czekamy na Wasze pomysły na zaangażowanie uczniów podczas lekcji. Możecie przesyłać na nasze konto messengerowe ok. 1-2 minutowe nagrania (nie zapomnijcie na początku się przedstawić i powiedzieć gdzie i czego uczycie). Można też po prostu nagrać dla nas wiadomość głosową przez Messengera. Druga opcja, dla tych którzy nie lubią się nagrywać, to napisać o metodach i strategiach, które stosujecie na swoich lekcjach, w komentarzu pod odcinkiem nr 88 na naszym fanpage.

A o czym poza tym usłyszycie w tym odcinku:
- W jaki sposób wykorzystać czat na lekcji do tego, aby uczniowie aktywnie w niej uczestniczyli?
- Po co na lekcji hasztagi?
- Które ze strategii stosowanych na lekcjach zdalnych można zabrać ze sobą do stacjonarnej szkoły?
- Co to jest „backchanneling” i co może z nim zrobić nauczyciel?
- Jakie są różnice pomiędzy czatem na platformie Teams a Google Meet?
- Jaką przewagę mają lekcje zdalne nad stacjonarnymi?
- Jak przenieść w przestrzeń wirtualną słynną scenę z filmu pt. Wolność Słowa?
- Czy warto prowadzić lekcję zdalną stojąc?
Scena z filmu „Freedom Writers” (Wolność Słowa), wspomniana w odcinku.
Materiały do odcinka:
- Aplikacja Soundboard Creator z dźwiękami, które można wykorzystać na lekcji (Android)
- Aplikacja 100’s of Buttons & Prank Sound Effects z jeszcze innymi dźwiękami, które można wykorzystać na lekcji (Android)
- Aplikacja Custom Soundboard Creator (nagrywanie własnych dźwięków) (iPhone)
- Aplikacja 100’s of Buttons and Sounds Lite (iPhone)
- Dodatek do Google Meet umożliwiający tworzenie pokojów do pracy na grupy (breakout roomów)
- Mural – interaktywna tablica do kooperacji z uczniami (alternatywa dla Jamboard)
- Jamboard – interaktywna tablica od Google