Głównym tematem tego odcinka jest wykorzystanie na lekcjach metody Design Thinking oraz innych metod dobrze współgrających z elastyczną przestrzenią klasową. Rozmawiamy o tym z Dorotą Czech-Czerniak, nauczycielką matematyki i informatyki w Samorządowej Szkole Podstawowej nr 6 im. Jana Pawła II we Wrześni.
Dorota jest realizatorką wielu programów i projektów z obszaru programowania i interdyscyplinarnego podejścia do edukacji m.in. Mistrzowie Kodowania, SuperKoderzy, Intel Make Tomorrow Poland, AI Schools&Academy, Centrum Mistrzostwa Informatycznego, Code for Green. Dorota jest autorką i realizatorką innowacji pedagogicznych oraz laureatką wyróżnienia SPRUC Listy 100 osób szczególnie zasłużonych w zakresie rozwijania kompetencji cyfrowych w Polsce i posiadaczką tytułu MIEE Expert, należy do grypy innowacyjnych nauczycieli Superbelfrzy. W swojej pracy ciągle poszukuje skutecznych metod pracy z uczniami, entuzjastka wykorzystania nowoczesnych technologii w edukacji. W Skrzynce z narzędziami posłuchamy polecenia nietypowego „narzędzia” edukacyjnego, z którego korzystają Elżbieta Sikora i Grażyna Tutaj z integracyjnej SP nr 11 w Tarnowie.

O czym rozmawialiśmy:
- Nasza rozmówczyni opowiada o swoim credo nauczycielskim.
- Jak wyglądało nauczanie Doroty na początku jej drogi zawodowej?
- Co zainspirowało naszego gościa do zmiany nastawienia?
- Na czym polega projekt Code for Green?
- Jak wygląda sala lekcyjna dedykowana do projektu Code for Green i co jest w niej niezwykłego?
- Czy taka sala nadaje się do pracy w trybie podawczym?
- Jak wygląda praca w projekcie i co to jest Design Thinking?
- Design Thinking – praktyczne przykłady realizowanych tą techniką projektów.
- Jakie inne metody sprawdzają się w elastycznej przestrzeni klasy?
- Porażka, którą udało się zamienić w sukces
- Zadanie domowe z matematyki z sensem
- Co ma w głowie nauczyciel, który uczy w klasie z tradycyjnym ustawieniem ławek, a co się myśli pracując w sali z ustawieniem ławek w wyspy do pracy w grupach?
- Jak się mają metody aktywne do przygotowania uczniów do sprawdzianu ósmoklasisty z matematyki?

Linki do materiałów związanych z odcinkiem:
- Fanpage Code for Green SSP6 we Wrześni: (Jak wygląda pracownia do pracy projektowej oraz nad czym i jak pracujemy w projekcie)
- „Duch klasy Jak motywować uczniów do nauki?” Merrill Harmin
- „Rewolucja w uczeniu” Dyrden Gordon i Vos Jeanette
- „Uczyć (się) z pasją. Jak sprawić, by uczenie (się) było fascynującą podróżą?” Pernille Ripp
- „Włam się do mózgu” Radek Kotarski


