Odcinek 40 (2.19) – Marcin Chrzanowski, czyli jak nie straszyć a pomagać ocenianiem

W jubileuszowym 40. odcinku gościem EduGadek jest dr Marcin Chrzanowski, który jest kierownikiem Pracowni Dydaktyki Biologii na Wydziale Biologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz nauczycielem matematyki i chemii w Akademii Dobrej Edukacji. Przez 6 lat pracował w Instytucie Badań Edukacyjnych, gdzie m.in. pełnił rolę sekretarza naukowego programu PISA w Polsce. Jest współautorem licznych opracowań w dziedzinie edukacji: artykułów naukowych, raportów z badań, poradników dla nauczycieli i kompendiów dla uczniów. Od pięciu lat pełni rolę koordynatora Nocy Biologów na Wydziale Biologii UW. Z wykształcenia jest fizykiem i chemikiem. Doktorat z nauk technicznych obronił na Wojskowej Akademii Technicznej.

Marcin Chrzanowski

A o czym rozmawiamy w tym odcinku?

  • Co to jest ocena kształtująca?
  • Z jakich elementów się składa?
  • Czy ocenianie kształtujące to to samo co informacja zwrotna?
  • Co ma wspólnego szkolny sprawdzian z teleturniejem?
  • Czy można łączyć oceniane tradycyjne z ocenianiem kształtującym?
  • Czy uczniowie mogą oceniać samych siebie? No i czy powinni?
  • Jak się ma ocenianie opisowe do informacji zwrotnej?
  • Czemu ma służyć ocenianie wg rozporządzenia na temat sposobu oceniania?
  • Czy oceny sumujące można porównywać pomiędzy różnymi szkołami?
  • Jak to jest z tą średnią z ocen, i co to znaczy że ocenianie przez dawanie ocen wyrażanych liczbowo jest ocenianiem na skali porządkowej?
  • Co ma wspólnego ocenianie kształtujące z grywalizacją?
  • Na czym polega ocenianie typu „not yet”?
  • Który rodzaj oceniania sprzyja poczuciu sprawiedliwości u ucznia?
  • Czy ocenianie kształtujące to więcej czy mniej pracy dla nauczyciela?
Odcinek 40. wg Vitii Bartosovej-Hoffman

Linki do materiałów wspomnianych w odcinku:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *