Tym razem do EduGadek Ekstra zaprosiliśmy dr Magdalenę Skotnicą-Chaberek, psycholożkę i lekarkę, psychoterapeutkę i superwizorkę psychoterapii poznawczo-behawioralnej. Jest ona współautorką książek oraz artykułów naukowych, występowała na konferencjach poświęconych zagadnieniom ADHD, neurorehabilitacji, psychoterapii i diagnostyce psychologicznej.

W rozmowie z nią poruszymy następujące tematy:
- Czy częstość występowania zjawisk związanych z “trudnymi dziećmi” faktycznie rośnie?
- Jakie są źródła tego, że dzieci są “trudne”?
- Dlaczego dzieci czasami zachowują się w stosunku do dorosłych tak, jakby się zachowywali w stosunku do rówieśników?
- Jak się mają do problemów z zachowaniem dzieci tzw “rytuały społeczne”?
- Czy rodzice (i nauczyciele) powinni stawiać dzieciom granice?
- Jak pomóc dziecku (uczniowi) znaleźć równowagę pomiędzy tym, że ono samo jest ważne, a że ważna jest także grupa i cele grupowe?
- Dlaczego pewna grupa uczniów “walczy o przetrwanie”?
- Czy jest jakieś panaceum na sposób pracy z „uczniem trudnym”?
- Od czego zacząć radzić sobie z „trudnymi uczniami”?
- Dlaczego nauczycielowi trudno jest nie wiedzieć lepiej niż dzieci?
- Czy nadmiernie skupiamy się na potrzebach dzieci, zaniedbując potrzeby nauczycieli?
- Jaki negatywny wpływ na zachowanie ucznia może mieć groźba otrzymania jedynki za brak zadania domowego?
- Dlaczego o uczniu warto rozmawiać w zespołach nauczycielskich i pracować z nim zespołowo?
- Dlaczego i jak dopasowywać zasady panujące w szkole do uczniów?
- Czy lepszy jest zapis statutu szkoły typu „Szanujemy innych i nie przeklinamy” czy zapis „Każdy uczeń tej szkoły uczy się szanować inne osoby i nabywa potrzebne do tego umiejętności”?
Materiały do odcinka:
- link do pobrania aplikacji PicPac
- link do aplikacji Google Podcasts
Logo odcinka stworzyła Karolina Żelazowska