EduGadki Ekstra odcinek 7 – dr Magdalena Skotnicka-Chaberek, o dzieciach trudnych, grzecznych, wychowanych i niekoniecznie?

Tym razem do EduGadek Ekstra zaprosiliśmy dr Magdalenę Skotnicą-Chaberek, psycholożkę i lekarkę, psychoterapeutkę i superwizorkę psychoterapii poznawczo-behawioralnej. Jest ona współautorką książek oraz artykułów naukowych, występowała na konferencjach poświęconych zagadnieniom ADHD, neurorehabilitacji, psychoterapii i diagnostyce psychologicznej.

W rozmowie z nią poruszymy następujące tematy:

  • Czy częstość występowania zjawisk związanych z “trudnymi dziećmi” faktycznie rośnie?
  • Jakie są źródła tego, że dzieci są “trudne”?
  • Dlaczego dzieci czasami zachowują się  w stosunku do dorosłych tak, jakby się zachowywali w stosunku do rówieśników?
  • Jak się mają do problemów z zachowaniem dzieci tzw “rytuały społeczne”?
  • Czy rodzice (i nauczyciele) powinni stawiać dzieciom granice?
  • Jak pomóc dziecku (uczniowi) znaleźć równowagę pomiędzy tym, że ono samo jest ważne, a że ważna jest także grupa i cele grupowe?
  • Dlaczego pewna grupa uczniów “walczy o przetrwanie”?
  • Czy jest jakieś panaceum na sposób pracy z „uczniem trudnym”?
  • Od czego zacząć radzić sobie z „trudnymi uczniami”?
  • Dlaczego nauczycielowi trudno jest nie wiedzieć lepiej niż dzieci?
  • Czy nadmiernie skupiamy się  na potrzebach dzieci, zaniedbując potrzeby nauczycieli?
  • Jaki negatywny wpływ na zachowanie ucznia może mieć groźba otrzymania jedynki za brak zadania domowego?
  • Dlaczego o uczniu warto rozmawiać w zespołach nauczycielskich i pracować z nim zespołowo?
  • Dlaczego i jak dopasowywać zasady panujące w szkole do uczniów?
  • Czy lepszy jest zapis statutu szkoły typu „Szanujemy innych i nie przeklinamy” czy zapis „Każdy uczeń tej szkoły uczy się szanować inne osoby i nabywa potrzebne do tego umiejętności”?

Materiały do odcinka:

Logo odcinka stworzyła Karolina Żelazowska

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *